Järjestä onnistunut digiopastus – 4 askelta
Olemme jakaneet digiopastuksen järjestämisen neljään askeleeseen. Kun digiopastustoiminnan järjestää askel kerrallaan, onnistuu se helposti.
![](https://abcdigiopastus.fi/wp-content/uploads/2020/10/ABC-Toiminnan-aloitus.png)
1. Näin aloitat digiopastustoiminnan
Kaikki lähtee liikkeelle sopivien yhteistyökumppanien löytämisestä. Aluksi etsitään sopivat tahot paikkakunnalta, sovitaan rooleista ja aloitetaan toiminnan suunnittelu.
![](https://abcdigiopastus.fi/wp-content/uploads/2020/10/ABC-Toimintakauden-suunnittelu.png)
2. Toimintakauden suunnittelu
Yksittäiset digiopastukset ovat osa toimintakautta. Tässä vaiheessa tutustutaan siihen, mitä digiopastuksen koordinaattorin ja kumppaneiden täytyy tehdä ennen digiopastuksia.
![](https://abcdigiopastus.fi/wp-content/uploads/2020/10/ABC-digiopastuksen-suunnittelu.png)
3. Digiopastuksen suunnittelu
Varsinaisten digiopastusten suunnittelu tapahtuu yhteistyössä. Kun opastusten sisältö on suunniteltu hyvin ja vastuut ovat selkeät, on niitä helppo toteutta toimintakauden aikana.
![](https://abcdigiopastus.fi/wp-content/uploads/2020/10/ABC-Saannollinen-yhteydenpito.png)
4. Säännöllinen yhteydenpito
Järjestä keskinäisiä koulutuksia ja kokousta yhteistyökumppaneiden kanssa tasaisesti. Huolehdi jatkuvista viestintäkanavista.
![](https://abcdigiopastus.fi/wp-content/uploads/2020/10/ABC-Vinkkeja-ja-materiaalia.png)
Vinkkejä ja materiaalia
Olemme keränneet avuksesi vinkki- ja materiaalikirjaston digiopastuksien järjestämiseen.
Mistä digiopastuksessa on kyse? Katso piirrosvideo!
Digiopastusta tarvitaan – miten voimme auttaa (youtube.com)
Jos et vielä katsonut piirrosvideota ABC-digiopastuksesta, kannattaa se katsoa ennen etenemistä. Video kiteyttää, mihin digiopastusta tarvitaan ja miten se käytännössä toimii.
Piirrosvideon toteutus: Tussitaikurit